Wednesday, July 22, 2009

តើ​សម្ព័ន្ធភាព​សហរដ្ឋអាមេរិក​-​ជប៉ុន​នឹង​រស់រាន​?

M2qwyjm4md
លោក ចូសេ​ហ្វ អែ​ស​. នី​

ដោយ : ចូសេផ អែ​ស នី (Joseph S. Nye) (ថ្ងៃទី 21 កក្កដា 2009)

ខាំ​ប្រ៊ី​ជ(CAMBRIDGE): ឆ្នាំក្រោយ នឹង​កត់សំគាល់​ខួប​អនុស្សាវរីយ៍​លើក​ទី​៥០ នៃ​សន្ធិសញ្ញា​សន្ដិសុខ​អាមេរិក​-​ជប៉ុន (United Staes-Japan Security Treaty) ដែល​ជា​មជ្ឈមណ្ឌល​ដ៏​សំខាន់​នៃ​ស្ថិរភាព​នៅ​អាស៊ី​ខាងកើត​ក្នុង​រយៈពេល កន្លះ​សតវត្សរ៍​មក​នេះ ។ ប៉ុ​នែ្ត​ឥឡូវនេះ​ដោយសារ​តែ​ជប៉ុន​កំពុងតែ​ដក​ពិសោធន៍​ជាមួយនឹង​ដំណាក់កាល​ នៃ​នយោបាយ​ក្នុងស្រុក ដែល​មិន​ច្បាស់លាស់ និង​ដោយសារ​តែ​ការ​ធ្វើតេស្ដិ៍​នុយក្លេអ៊ែរ​របស់​កូរ៉េ​ខាងជើង ព្រម​ទាំង​ការ​បង្ហោះ​មី​ស៊ី​ល​របស់​គេ​ដែល​បង្ក​នូវ​ការ​ថប់​បារម្ភ​នោះ តើ​ជប៉ុន​នឹង​រក្សា​ជំហរ​នៃ​ការសម្រេចចិត្ត​ដែល​មាន​ពី​យូរ​មក​ហើយ​ របស់ខ្លួន ដែល​ថា​មិន​ស្វែងរក សមត្ថភាព​នុយក្លេអ៊ែរ​ដែល​ត្រូវ​ហាមឃាត់​ក្នុង​កំរិត​ជាតិ​ដែរឬទេ​? តើ​សម្ព័ន្ធភាព​សហរដ្ឋអាមេរិក​-​ជប៉ុន​នឹង​បញ្ចប់​មែន​ទេ​?

​នៅ​ដើម​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១៩៩០ ប្រជាជន​អាមេរិក​ជាច្រើន បានចាត់ទុក​ប្រទេស​ជប៉ុន​ថា​ជា​ការ​គម្រាមកំហែង​ផ្នែក​សេដ្ឋកិច្ច​មួយ ។ ប្រជាជន​ខ្លះ នៅក្នុង​ប្រទេស​ទាំង​ពីរ​នេះ បាន​ចាត់ទុកថា សម្ព័ន្ធភាព​សន្តិសុខ ដែល​ជា​របស់​សេសសល់​ពី​សង្គ្រាមត្រជាក់​នោះ នឹង​ត្រូវ​បោះបង់ចោល ។​

​និន្នាការ​ទាំងនេះ ត្រូវបាន​ធ្វើ​ឱ្យ​ត្រឡប់​ក្រោយ​ដោយ “ របាយការណ៍​យុទ្ធសាស្ត្រ​អាស៊ី​បូព៌ា ” ឆ្នាំ​១៩៩៥ របស់​រដ្ឋបាល លោកគ្លី​ន​តុ​ន (Clinton) ។ នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩៦ សេចក្តីប្រកាស គ្លី​ន​តុ​ន​-​ហា​ស៊ី​ម៉ូតូ (Clinton-Hashimoto) សង្កត់ធ្ងន់​ថា សម្ព័ន្ធភាព​សន្តិសុខ សហរដ្ឋអាមេរិក​-​ជប៉ុន ជា​មូលដ្ឋានគ្រឹះ​សម្រាប់​ស្ថិរភាព ដែល​អាច​នឹង​ធ្វើឱ្យ​វិបុលភាព​នៅ​អាស៊ី​បូព៌ា ក្រោយ​សង្គ្រាមត្រជាក់​កើនឡើង ។ ការឈាន​ទៅ​កៀក​នឹង​គំនិត​នោះ បាន​បន្ត​លើ​មូលដ្ឋាន​ទ្វេភាគី នៅក្នុង​សហរដ្ឋអាមេរិក ហើយ​ការ​ស្ទាបស្ទង់​មតិ​បង្ហាញថា វា​រក្សាបាន​នូវ​ការទទួលស្គាល់​ដ៏​ទូលំទូលាយ​នៅក្នុង​ប្រទេស​ជប៉ុន ។ អ្នកសង្កេតការណ៍​ដ៏​ជិតស្និទ្ធ​បំផុត​នៃ​ទំនាក់ទំនង​នេះ​យល់​ស្រប​ថា សម្ព័ន្ធភាព​សហរដ្ឋអាមេរិក​-​ជប៉ុន​បច្ចុប្បន្ន​ស្ថិតក្នុង​លក្ខខ័ណ្ឌ​ ប្រសើរ ច្រើន​ជាង​កាល​ពី ១៥​ឆ្នាំមុន ។​

​ទោះជា​យ៉ាងណា​ក៏ដោយ ក៏​សម្ព័ន្ធភាព​នេះ ជួប​នឹង​ការ​ប្រឈម​សំខាន់ៗ នៅ​ក្នុង​បរិស្ថាន​ខាងក្រៅ​ថ្មី​មួយ ។ មួយ​គឺ កូរ៉េខាងជើង ដែល​អត្តចរិត​ថ្មីៗ​នេះ​របស់​គេ ស្ថិត​ក្នុង​ភាពវាងវៃ និង​ធ្វើឱ្យ​ខកចិត្ត ។ ជន​កូរ៉េ​ខាងជើង​បាន​រំលោភ​កិច្ចព្រមព្រៀង​របស់​ពួកគេ ដោយ​គេ​ដឹងថា ចិន​ដែល​ជា​ប្រទេស​មាន​សក្តានុពល​នៃ​គំនាស់​ដ៏​ធំ​សម្បើម​បំផុត ព្រួយបារម្ភ​ណាស់​អំពី​ការដួលរលំ នៃរ​បប​នៅ​កូរ៉េខាងជើង ដែល​ដោយសារ​ហេតុ​នោះ វា​នឹង​គម្រាម​ដោយ​ភាពវឹកវរ​នៅតាម​ព្រំដែន​របស់​ចិន ។​

​ជប៉ុន​ទទួលស្គាល់​ជា​ផ្លូវការ​នូវ​ទិសដៅ​នៃ​ពិភពលោក​គ្មាន​នុយក្លេអ៊ែរ ប៉ុន្តែ​ជប៉ុន​ពឹងផ្អែក​លើ​ការពង្រីក​នុយក្លេអ៊ែរ ដើម្បី​បង្ការ​ការពារ​របស់​អា​មេរិក និង ចង់​ចៀសវាង​ការ​ដែល​ត្រូវ​ក្លាយ​ជា​កម្មវត្ថុ​នៃ​ការ​គម្រាម​យក​ប្រយោជន៍​ពី ​កូរ៉េខាងជើង (​ឬ​ចិន​) ។ ប្រជាជន​ជប៉ុន​ភ័យខ្លាច​ថា គណនេយ្យភាព​នៃ​ការបង្ការ​ការពារ​របស់​អាមេរិក​(​តាមរយៈ​ការ​ដាក់​តាំង​ នុយក្លេអ៊ែរ​) នឹង​ត្រូវ​ធ្វើ​ឱ្យ​ចុះ​ខ្សោយ ប្រសិនបើ​សហរដ្ឋ​អា​មេ​រិច​កាត់បន្ថយ​កំលាំង​នុយក្លេអ៊ែរ​របស់​ខ្លួន​ដល់​ ស្មើ​ជាមួយ​ចិន ។​

​ទោះជា​យ៉ាងណា​ក៏ដោយ វា​ជា​កំហុស​មួយ​ដែល​ជឿ​ថា ការបង្ការ​ការពារ​នោះ ត្រូវ​ផ្អែកលើ​ភាពស្មើគ្នា​នៅ​ក្នុង​សមាជិក នៃ​អាវុធ​នុយក្លេអ៊ែរ ។ ជាជាង​ត្រូវធ្វើ​បែប​នេះ ការបង្ការ​ការពារ​នោះ ត្រូវ​អាស្រ័យទៅលើ​ការរួម​បញ្ចូល​គ្នា​នៃ​សមត្ថភាព និង​គណនេយ្យភាព ។ ក្នុង​កំឡុង​ពេល​សង្គ្រាម​ត្រជាក់ សហរដ្ឋអាមេរិក​អាច​ការពារ​ក្រុង​ប៊ែរ​ឡាំង (Berlin)​បាន ពី​ព្រោះ​ការ សន្យា​របស់​យើង ដែល​ត្រូវបាន​បង្កើតឡើង​ប្រកប​ដោយ​គណនេយ្យភាព​ដោយ​បក្សសម្ព័ន្ធ​ណា​តូ (NATO) និង វត្តមាន​នៃ​កងទ័ព​អាមេរិក ដែល​ជីវិត​អ្នក​ទាំងនោះ​បាន ស្ថិត​នៅ​មាត់ជ្រោះ​នៃ​ការវាយប្រហារ​ដោយ​សូ​វៀត ។​

​តាមពិត​ការអះអាង​ល្អ​បំផុត នៃ​ការបង្ការ​ការពារ​របស់​អាមេរិក លើ​ជប៉ុន​នៅតែ​បាន​ត្រូវ​បន្សល់ទុក នោះ​គឺ​វត្តមាន កងទ័ព​អាមេរិក​ជិត ៥០.០០០ នាក់ (​ដែល​ជប៉ុន​រក្សា​ការផ្គត់ផ្គង់​ដោយ​សប្បុរស​ក្នុងឋានៈ​ជា​ភ្ញៀវ​ជាតិ​) ។ គណនេយ្យភាព​ក៏​ត្រូវ​បាន​បន្ថែម​ឡើង ដោយ​គម្រោង​ការរួម​ដូចជា ការអភិវឌ្ឍន៍​ការការពារ​មី​ស៊ី​ល​ផ្លោង​ក្នុង​តំបន់​ជាដើម ។​

​សំខាន់​ដូចគ្នានេះដែរ​គឺ ទង្វើ​អាមេរិក​បាន​បង្ហាញ​អាទិភាព​ខ្ពស់​ថា សហរដ្ឋអាមេរិក​ផ្តល់​ដល់​សម្ព័ន្ធភាព ហើយ​នឹង​ការធានា​ថា​មិន​ចាប់ផ្ដើម​ទៅ​ក្នុង​អ្វី​ដែល​ជប៉ុន​ភ័យខ្លាច​ថា​នឹង ​ក្លាយជា “ ការ​រំលង​ផុត​ជប៉ុន (Japan-passing) ” (​និន្នាការ​ដែល​ផ្ដោត​ទៅលើ​ចំណុចក្តៅ​ផ្សេងទៀត​ក្នុង​តំបន់​ដូចជា​មជ្ឈឹម​ បូ​ព៌ា ឬ​ចិន​ជាដើម​) ក្នុង​ទំនាក់ទំនង​របស់​អាមេរិក​ជាមួយ​អាស៊ី ។ ប្រការនេះ ជា​ហេតុ​ដែល​ថា ហេតុ​អ្វី​វា​សំខាន់​ខ្លាំង​ម្ល៉េះ ទើប​ដំណើរ​ជា​លើកដំបូង របស់​រដ្ឋមន្ដ្រីការបរទេស​សហរដ្ឋអាមេរិក ហ៊ីល​ឡា​រី គ្លី​ន​តុ​ន (Hillary Clinton) គឺ​មក​កាន់​អាស៊ី និង ការ​សំចត​លើកដំបូង​របស់​លោកស្រី គឺ​នៅក្នុង​ប្រទេស​ជប៉ុន ។ វា​ក៏​ជា​មូលហេតុ​ផងដែរ ដែល​មិន​ត្រូវ​និយាយ​ពី G2 ជា​ផ្លូវការ​ជាមួយ​ប្រទេស​ចិន តែ​គឺ​និយាយ​ពី​កិច្ចសហប្រតិបត្តិកា​រ​ពហុភាគី ។​

​ការ​ប្រឈម​ទី​ពីរ​សម្រាប់​ជប៉ុន​គឺ កំណើន​ឆាប់រហ័ស​នៃ​សេដ្ឋកិច្ច​របស់​ចិន ។ ថ្វី​បើ​ជា​ដៃគូ​ពាណិជ្ជកម្ម​ដ៏​សំខាន់​មួយ​ក៏ដោយ ក៏​កំណើន​អំណាច​របស់​ចិន ធ្វើឱ្យ​ជប៉ុន​ជ្រួលច្របល់​ក្នុង​ចិត្ត ។ នៅពេល​ចរចា​ឡើងវិញ នូវ​សម្ព័ន្ធភាព​សន្តិសុខ​សហរដ្ឋអាមេរិក​-​ជប៉ុន នៅ​ក្នុង​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១៩៩០ ជួនកាល​មេដឹកនាំ​ជប៉ុន​សួរ​ខ្ញុំ​ជា​ឯកជន​ថា ក្រែង​សហរដ្ឋអាមេរិក​អាច​នឹង​បោះបង់ ជប៉ុន ទៅ​ពេញចិត្ត​ចិន​វិញ ។​

​នៅពេលនោះ (​និង បច្ចុប្បន្ន​) ខ្ញុំ​បាន​ឆ្លើយតប​ថា មានលទ្ធភាព​តិចតួច​នៃ​ការប្រែក្រឡាស់​បែប​ហ្នឹង ព្រោះ​មាន​ហេតុផល​ពីរ ។ ទីមួយ ចិន​ដាក់ចេញ​នូវ​ការ​គម្រាមកំហែង​ដ៏​មាន​សក្តានុពល រីឯ​ជប៉ុន​មិន​ដូច​នោះទេ ។ ទី​ពីរ សហរដ្ឋអាមេរិក ចែករំលែក​តម្លៃ​ប្រជាធិបតេយ្យ​ជាមួយ​ជប៉ុន ហើយ​ចិន​មិនមែន​ជា​ប្រទេស​ប្រជាធិបតេយ្យ​ទេ ។​

​ជាងនេះទៅទៀត ការវិវត្តន៍​ផ្ទៃក្នុង​របស់​ចិន​នៅតែ​មិន​ច្បាស់លាស់ ។ ខណៈពេល​ប្រជាជន​ចិន​សព្វថ្ងៃ មាន​សេរីភាព​ច្រើន​ជាង​រាល់ពេល​ក្នុង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​របស់​ពួកគេ ការវិវត្តន៍​នយោបាយ​របស់​ចិន តាម​មិនទាន់ និង​នៅ​ពីក្រោយ​ដំណើរការ​រីកចំរើន​សេដ្ឋកិច្ច​របស់​គេ ។ ដោយ​ខុស​ពី​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ចិន​មិនបាន​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​នៃ​ការចូលរួម​ខាង​នយោបាយ​ឡើយ ។ វា​តែងតែ​មាន​ភាពគ្រោះថ្នាក់​នៃ​កាកសំណល់ ដែលថា ចិន​នឹង​ឱបក្រសោប​លទ្ធិ​ជាតិ​និយម​ចំពោះ​មុខ​បញ្ហា​ក្នុង​ស្រុក​នានា ។​

​ទន្ទឹមគ្នានេះ វា​គឺជា​ផលប្រយោជន៍​របស់​សហ​រដ្ឋ​អាមេរិក​-​ជប៉ុន និង ចិន ដែល​ថា​កំណើន​របស់​ចិន​គឺ​មាន​សន្តិភាព និង សុខដុមរមនា (​នៅក្នុង​សម្ដី​របស់​មេដឹកនាំ​ចិន​) ។ ប្រព្រឹត្ដ​ចំពោះ​ចិន​ដូចជាស​ត្រូវម្នាក់ អ្នកនឹង​ធានា​នូវ​អមិត្តភាព ។ ប្រការ​នោះ ជា​មូលហេតុ​ដែល​ថា ហេតុ​អ្វី​ទើបបានជា​យុទ្ធសាស្ត្រ​នៃ​សមាហរណកម្ម បូក​ជាមួយនឹង​ការបញ្ចៀស​ភាពមិនច្បាស់លាស់ មានន័យ​ណាស់​សម្រាប់​ប្រទេស​ទាំង​ពីរ​សហរដ្ឋអាមេរិក និង ជប៉ុន ។ តាមពិត វា​មាន​នូវ​គោលដៅ​ដ៏​ខ្លាំងក្លា​សម្រាប់​សហរដ្ឋអាមេរិក ជប៉ុន និង ចិន​ដើម្បី​ចាប់ផ្ដើម​ក្នុង​តំបន់​នេះ​នូវ​សហ​ប្រតិ​បត្ដិកា​រត្រីភាគី និង​សហប្រតិបត្តិការ​កំរិត​តំបន់​ផ្សេងទៀត ។​

​ទី​បី សម្ព័ន្ធភាព​សហរដ្ឋអាមេរិក​-​ជប៉ុន នឹង​ត្រូវ​ប្រទល់​មុខ​នឹង​បណ្តុំ​ថ្មី​មួយ​នៃ​ភាព​ប្រឈម​ឆ្លងកាត់​ប្រទេស ចំពោះ​ផលប្រយោជន៍​ស្លាប់​រស់​របស់​យើង​ដូចជា ការឆ្លង​រោគរាតត្បាត​, ភេ​វរ​កម្ម​និយម និង​ការចាកចេញ​នៃ​មនុស្ស​ពី​រដ្ឋ​នានា ដែល​បរាជ័យ​ធ្លាក់ចុះ ។ ការ​ដែល​សំខាន់​ក្នុងចំណោម​ភាព​ប្រឈម​ទាំងនេះ គឺ​ការ​គម្រាមកំហែង​ដែល​បង្កើតឡើង​ដោយ​ការ​កើន កំដៅ​ជា​សកល​ជាមួយនឹង​ការ​ដែល​ចិន​បាន​ឈាន​ហួស​សហរដ្ឋអាមេរិក ក្នុងនាម​ជា​អ្នក​ផលិត​នាំមុខ​ការ​នៃ​ការបំភាយ​ឧស្ម័ន កាបោន​ឌីអុកស៊ីត (​ថ្វីបើ​មិន​ស្ថិត​ក្នុង​ទម្រង់​គិត​លើ​មនុស្ស​ម្នាក់ៗ​ក៏ដោយ​) ។​

​ជា​សំណាងល្អ នេះ​ជា​តំបន់​មួយ​ដែល​អ្វីៗ​ប្រព្រឹត្ដ​ទៅ​ចំ​ពោះមុខ​ភាពរឹងមាំ​រប​ស់​ជប៉ុន ។ បើទោះបី​ប្រជាជន​ជប៉ុន​ខ្លះ ត្អូញត្អែរ អំពី​ធម្មជាតិ​នៃ​ភាព​មិន​ស្មើគ្នា​ក្នុង​សមាសភាព​សន្តិសុខ​របស់​ សម្ព័ន្ធភាព ដោយសារ​តែ​ដែន​កំណត់​ដែល​ជប៉ុន​បាន​ទទួល​សំរាប់​ការប្រើប្រាស់​កម្លាំង​ នៅក្នុង​តំបន់​ថ្មី​នេះ​ក៏ដោយ ក៏​ជប៉ុន​ជា​ដៃគូ​ដ៏​ខ្លាំង​ម្នាក់ ។ ជំនួយ​អភិវឌ្ឍន៍​បរទេសរ​បស់​ជប៉ុន​នៅ​ក្រៅប្រទេស ចាប់​ពី​អាហ្វ្រិច​ទៅដល់​អាហ្វានីស្ថាន​, ការចូលរួម​របស់​ប្រទេស​នេះ​ក្នុង​គម្រោង​សុខភាព​ជា​សកល​, ការផ្គត់ផ្គង់​របស់​ប្រទេស​នេះ​ដល់​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ​, ការចូលរួម​ខាង​កង​នាវា​របស់​ប្រទេស​នេះ នៅ​ក្នុង​ប្រតិបត្តិការ​ប្រឆាំង​អំពើ​ប្លន់​តាម​សមុទ្រ ព្រមទាំង​ការស្រាវជ្រាវ និង​ការអភិវឌ្ឍន៍​លើ​ប្រសិទ្ធភាព​ថាមពល​របស់​ជប៉ុន បាន​ដាក់​ប្រទេស​នេះ​ជា​រណសិរ្ស​ជួរ​មុខ​ក្នុង​ការដោះស្រាយ​ជាមួយនឹង​ការ​ ប្រឈម​ឆ្លងកាត់​ប្រទេស​ថ្មីៗ ។​

​ដោយ​ផ្តល់​របៀបវារៈ​បច្ចុប្បន្ន វា​មាន​នូវ​សក្តានុពល​ដ៏​សម្បើម​សម្រាប់​ភាព​ជា​ដៃគូ​ស្មើភាព​មួយ ដោយ​បំពេញ​ការងារ​ជាមួយ​ប្រទេស​ដទៃៗ​ទៀត ក្នុងការ​បំរុង​ទុក​ទំនិញ​សាធារណ​ជា​សកល ដែល​នឹង​ផ្តល់​ផលប្រយោជន៍​ដល់​សហរដ្ឋអាមេរិក​-​ជប៉ុន និង​ប្រទេស​ដទៃៗ​ទៀត​របស់​ពិភពលោក ។ នោះ​ជា​មូលហេតុ​ដែល​ខ្ញុំ​នៅតែ​មាន​សុទិដ្ឋិនិយម​ចំពោះ​អនាគត​នៃ​ សម្ព័ន្ធភាព​សហរដ្ឋអាមេរិក​-​ជប៉ុន ៕

ចូសេ​ហ្វ អែ​ស​. នី​, ជូ​នៀរ (Joseph S. Nye Jr.) ជា​សាស្ត្រាចារ្យ​នៅ Harvard និង​ជា​អ្នកនិពន្ធ The Powers to Lead ។​

រក្សា​សិទ្ធិ​: Project Syndicate ឆ្នាំ​០០៩ ។​

“ ក្រោយ​ពី​លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ​នៅ​កម្ពុជា ” “ បំលាស់ប្តូរ​សេដ្ឋកិច្ច​នៅ​កម្ពុជា ” កំពុងតែ​បោះពុម្ព តែ​ក៏​បាន​ផ្សព្វផ្សាយ​ដែរ​

M2jhn2rmzj

សៀវភៅ “ ក្រោយ​ពី​លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ​នៅ​កម្ពុជា ” ដែល​ទើបតែ​បោះពុម្ពផ្សាយ

ដោយ : សិរី​ (ថ្ងៃទី 22 កក្កដា 2009)
​ភ្នំពេញ: ទើប​ត្រូវ​បាន​បោះពុម្ពផ្សាយ​ដោយ Niasprees នៃ​ប្រទេស​ដា​ណឺ​ម៉ាក សៀវភៅ​ដែលមាន​ចំណងជើង​ថា “ ក្រោយ​ពី​លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ​នៅ​កម្ពុជា ” ត្រូវបាន​រៀបចំ​ដោយ​អ្នកស្រាវជ្រាវ​អន្តរជាតិ និង​ដោយ​មាន​ការចូលរួម​ពី​វិទ្យាស្ថាន​បណ្តុះបណ្តាល និង​ស្រាវជ្រាវ ដើម្បី​អភិវឌ្ឍន៍​កម្ពុជា (CDRI) នឹងត្រូវ យក​មក​ផ្សព្វផ្សាយ​ជា​សាធារណៈ នៅ​រសៀល​ថ្ងៃ​ទី ២៣ ខែកក្កដា នេះ នៅ​វិទ្យាស្ថាន​បណ្តុះបណ្តាល និង​ស្រាវជ្រាវ ដើម្បី​អភិវឌ្ឍន៍​កម្ពុជា ។ ដោយឡែក សៀវភៅ​មួយ​ផ្សេងទៀត ដែល​មាន​ចំណងជើង​ថា “ បំលាស់ប្តូរ​សេដ្ឋកិច្ច​នៅ​កម្ពុជា ” ដែល​កំពុង​តែ​បោះពុម្ព ក៏​ត្រូវបាន​គេ​លើកឡើង​អំពី​ខ្លឹមសារ និង​គោលបំណង​សំខាន់ៗ​នៃ​សៀវភៅ​នោះដែរ ។​

​ ខ្លឹមសារ​សំខាន់ៗ​មួយចំនួន​នៃ​សៀវភៅ “ ក្រោយ​ពី​លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ​នៅ​កម្ពុជា ” បាន​ផ្តោត​ទៅលើ​ការសិក្សា​ស៊ីជម្រៅ​ដំបូង​គេ ដើម្បី​វាយតម្លៃ​តាម​លក្ខណៈ​ជា​ប្រព័ន្ធ និង​តាម​បទពិសោធន៍​ជាក់ស្តែង​អំពី​ដំណើរការ​ប្រជាធិបតេយ្យ​ភាវូបនីយកម្ម​នៅ​ កម្ពុជា ក្រោយ​ពេល​បញ្ចប់​ជម្លោះ ។ ការបកស្រាយ​បំភ្លឺ​ពី​ភាពស្មុគស្មាញ នៃ​ដំណើរការ​ធ្វើ​ប្រជាធិបតេយ្យ​ភាវូបនីយកម្ម និង​ការស្រាវជ្រាវ​ពី​ភាព​តានតឹង​រវាង​តម្រូវការ ។​

​ សៀវភៅ​នេះ ដែល​សរសេរ​ដោយ​អ្នកស្រាវជ្រាវ​ចម្រុះ​ខ្មែរ និង​បរទេស​មួយ​ក្រុម មាន ១០ ជំពូក រួមមាន​: ជំពូក​ទី​១ និយាយ​អំពី​ក្រោយពី​លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ​នៅ​កម្ពុជា ។ ជំពូក​ទី​២ និយាយ​អំពី​ការកសាង​អាជ្ញាធរ​នយោបាយ​ពេញ​ច្បាប់​ឡើងវិញ តាមរយៈ​ការបោះឆ្នោត ។ ជំពូក​ទី​៣ និយាយ​អំពី​ប្រព័ន្ធតុលាការ និង​ប្រជាធិបតេយ្យ​ភាវូបនីយកម្ម ។ ជំពូក​ទី​៤ និយាយ​អំពី​វិមជ្ឈការ​ជា​យុទ្ធសាស្ត្រ​សម្រាប់​ការកសាង​រដ្ឋ​ឡើងវិញ ។ ជំពូក​ទី​៥ និយាយ​អំពី​សកលភាវូបនីយកម្ម ការចូលរួម​របស់​ស្ត្រី ក្នុង​សកម្មភាព​នយោបាយ និង​នយោបាយ​នៃ​ភាព​ពេញ​ច្បាប់ និង​ការកសាង​ប្រទេស​ឡើងវិញ ។ ជំពូក​ទី​៦ និយាយ​អំពី​សេដ្ឋកិច្ច​នយោបាយ​នៃ​ជំនួយ និង​ភាព​ពេញ​ច្បាប់​នៃ​របប​គ្រប់គ្រង ។ ជំពូក​ទី​៧ និយាយ​អំពី​ការកសាង​ភាព​ពេញ​ច្បាប់​ខាង​នយោបាយ​នៅ​មូលដ្ឋាន តាមរយៈ​អន្តរាគមន៍​ខាង​អភិបាលកិច្ច ។ ជំពូក​ទី​៨ និយាយ​អំពី​សាសនា​នៅ​កម្ពុជា តាំងពី​ឆ្នាំ​១៩៨៩ ។ ជំពូក​ទី​៩ និយាយ​អំពី​ការកសាង​ភាព​ពេញ​ច្បាប់​ឡើងវិញ តាមរយៈ “ អង្គជំនុំជម្រះ​វិសាមញ្ញ​ក្នុង​តុលាការ​កម្ពុជា ” ។ និង​ជំពូក​ទី​១០ និយាយ​អំពី​ការស្វែងរក​គ្មាន​ទីបញ្ចប់ នូវ​ភាព​ពេញ​ច្បាប់​ខាង​នយោបាយ​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា ក្រោយ​ពេល​បញ្ចប់​ជម្លោះ ។​

​ បើ​តាម​គំនិត​អ្នកនិពន្ធ​សៀវភៅ​នេះ បាន​ឆ្លុះ​បង្ហាញឱ្យឃើញថា កិច្ចព្រមព្រៀង​សន្តិភាព កិច្ចប្រឹងប្រែង​ធំៗ​ក្នុង​ការកសាង​ប្រទេស​ឡើងវិញ និង​ការបោះឆ្នោត ដែល​រៀបចំឡើង​ដោយ​អង្គការសហប្រជាជាតិ នៅ​ក្រោយ​សម័យ​ខ្មៅ​ងងឹត​នៃ​សង្គ្រាម​ស៊ីវិល និង​របប​ប្រល័យ​ពូជសាសន៍​នៅ​កម្ពុជា មិនបាន​នាំមក​នូវ​របប​ប្រជាធិបតេយ្យ និង​ការស្ថាបនា​ប្រទេសជាតិ​ឡើងវិញ​តាម​ការ​សង្ឈឹម​ទុក​នោះ​ទេ ។ ស្ថិរភាព​នយោបាយ បាន​កើតមានឡើង ប៉ុន្តែ​ហាក់ដូចជា បាន​ប៉ះពាល់ ដល់​ការរីកលូតលាស់​នៃ​របប​ប្រជាធិបតេយ្យ ។ ម្យ៉ាងទៀត កិច្ច​ប្រឹងប្រែង​កសាង​ប្រទេស​ឡើងវិញ ហាក់ដូច​ប្រទាំង​ប្រទើស​គ្នា ជាមួយ​នឹង​ដំណើរការ​ធ្វើ​ប្រជាធិបតេយ្យ​ភាវូបនីយកម្ម​បែប​សេរី ។​

​ ក្នុង​កម្មវិធី​ដែល​គ្រោង​នឹង​ធ្វើ​ការផ្សព្វផ្សាយ​សៀវភៅ​នេះ និង​ព័ត៌មាន​ថ្មីៗ​ស្តី​ពី​ការស្រាវជ្រាវ​របស់​វិទ្យាស្ថាន​បណ្តុះបណ្តាល និង​ស្រាវជ្រាវ​ដើម្បី​អភិវឌ្ឍន៍​កម្ពុជា ក្រោម​ប្រធានបទ “ ការវិវត្តន៍​ផ្លាស់ប្តូរ​នៅ​កម្ពុជា តើ​ការស្រាវជ្រាវ​នាពេល​ថ្មីៗ​បាន​ប្រាប់​អ្វីខ្លះ​? ” នោះ ក៏​បាន​បញ្ជាក់​ប្រាប់​អំពី​សៀវភៅ​មួយ​ប្រភេទ​ទៀត ដែល​គ្រោង​នឹង​ចេញផ្សាយ នៅក្នុង​ពេល​ឆាប់ៗ​ខាងមុខនេះ ។ សៀវភៅ​នោះ មាន​ចំណងជើង​ថា “ បំលាស់ប្តូរ​សេដ្ឋកិច្ច​នៅ​កម្ពុជា ” ។​

​ សៀវភៅ​នេះ ដែល​កំពុងតែ​ធ្វើ​ការបោះ​ពុម្ព​ដោយ Niasprees នៃ​ប្រទេស​ដា​ណឺ​ម៉ាក បាន​លើកឡើង​ថា ប្រទេស​កម្ពុជា បាន​ឃ្លាត​ចេញ​ពី​ស្ថានភាព ក្រោយ​ពេល​បញ្ចប់​ជម្លោះ ដែល​សំគាល់​បាន​តាម​ស្រមោល​អស្ថិរភាព ដែល​នៅតែ​អន្ទោល​តាម​ភាពទន់ខ្សោយ​នៃ​ស្ថាប័ន​រដ្ឋាភិបាល ហើយ​និង​សេដ្ឋកិច្ច ដែល​ផ្អែកលើ​ការធ្វើ​អាជីវកម្ម ក្នុង​រយៈពេល​ខ្លី ដោយ​គ្មាន​ផែនការ និង​គ្មាន​ច្បាប់​គ្រប់គ្រង​នូវ​ធនធាន​ផ្សេងៗ ។ ប្រទេស​កម្ពុជា​បច្ចុប្បន្ន បាន​ឈាន​ចូល​ដល់​សម័យ​នៃ​បំលាស់ប្តូរ​សេដ្ឋកិច្ច​ដោយ​មាន​កំណើន​សេដ្ឋកិច្ច​ លឿន ប្រកបដោយ​ចីរភាព ។ ការអភិវឌ្ឍន៍​ប្រទេស​កម្ពុជា ក្នុង ១០​ឆ្នាំ​កន្លង​ទៅ មិនមែន​ជា​លទ្ធផល​នៃ​របប​ទីផ្សារសេរី​ទេ មិនមែន​ឆ្លុះបញ្ចាំង​ពី​កម្លាំង​សហគ្រិនភាព ដែល​អាច​ដំណើរការ​បាន​ដោយ​សេរី និង​ដែល​គ្រាន់តែ​ត្រូវ​មាន​ការគ្រប់គ្រង​សន្ទុះ​ខ្លះ ដើម្បី​អាច​ហុច​ផលចំណេញ​ដ៏​ធំធេង​ដល់​ប្រជាជន​ក្រីក្រ​នៅ​កម្ពុជា ហើយក៏​មិន​មែន​ដឹកនាំ​ទាំងស្រុង​ដោយ​រដ្ឋ​ដែរ ប៉ុន្តែ​ជា​លទ្ធផល​នៃ​សេចក្តីសម្រេច​ចិត្ត ដែល​ត្រូវបាន​ធ្វើឡើង ដោយ​ពួក​ជន​មាន​ឋានៈ​ខ្ពស់​នៅ​កម្ពុជា ដែល​ឃុបឃិត​គ្នា ជាមួយ​ពួក​អាជីវករ ជា​ដៃគូ​របស់​ខ្លួន ។
កម្លាំង​នយោបាយ និង​សេដ្ឋកិច្ច ដែល​ជម្រុញ​បំលាស់ប្តូរ​នេះ មាន​ភាពស្មុគស្មាញ និង​មាន​ប្រភព​នៅ​ខាងក្នុង និង​ខាងក្រៅ សេដ្ឋកិច្ច និង​រដ្ឋ​កម្ពុជា ។ កត្តា​ចម្បងៗ​ទាំង​៣ ដែល​ជម្រុញ​បំលាស់ប្តូរ រួមមាន​: ១) សមាហរណកម្ម​របស់​កម្ពុជា​នៅក្នុង​ទីផ្សារ​សកល និង​តំបន់ ដោយសារ​កំណើន​សេដ្ឋកិច្ច​នៅ​ប្រទេស​ចិន ។ ២) ទំនាក់ទំនង​រវាង​មួយផ្នែក ដែល​មាន​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា កំពុងកាន់​អំណាច ប្រព័ន្ធ​ការិយាល័យ​ធិបតេយ្យ កងទ័ព និង​មួយ​ផ្នែក​ទៀត ដែល​មាន​ជន​មាន​ឋានៈ​ខ្ពស់​ក្នុង​វិស័យ​អាជីវកម្ម ដែល​សម្របសម្រួល និង​ធ្វើការ​ចរចា​លើ​មួយ​ភាគ​ធំ​នៃ​វិនិយោគ​ពី​បរទេស ចូលមក​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា និង ៣) ការចូល រួម​របស់​ស្ថាប័ន​ហិរញ្ញវត្ថុ​ធំៗ និង​អ្នកផ្តល់ជំនួយ​ទ្វេភាគី ។​

​ ការវិភាគ​លើ​អន្តរ​កម្ម​រវាង​កត្តា​ទាំង​៣ ខាងលើនេះ អ្នកនិពន្ធ​សៀវភៅ​នេះ បានបង្ហាញ​ថា វា​មាន​សារៈសំខាន់​បំផុត​ដើម្បី​យល់ដឹង​ពី​បែបបទ​ដែល​សេដ្ឋកិច្ច​កម្ពុជា មាន​ការផ្លាស់ប្តូរ​យ៉ាង​លឿន ។ ក្នុង​ដំណើរការ​ផ្លាស់ប្តូរ​នេះ ក៏​មាន​ផុស​ឡើង​នូវ​កម្លាំង​កៀបសង្កត់ ភាពអយុត្តិធម៌​ខាង​សេដ្ឋកិច្ច និង​វិសមភាព ពីព្រោះ​មាន​ករណី​ជាច្រើន ដែល​ធនធាន​រប​ស់បុ​គ្គល និង​សហគមន៍ ត្រូវបាន​ដកហូត និង​យក​ធ្វើ​អាជីវកម្ម ជា​លក្ខណៈ​ពាណិជ្ជកម្ម ។​

​ យោង​តាម​បំលាស់ប្តូរ​ខាងលើ សៀវភៅ​នេះ ព្យាយាម​លើក​សំណួរ​ជា​ច្រើន ដែល​ជា​ចំណុចរសើប ខាង​នយោបាយ ប៉ុន្តែ​មាន​សារៈសំខាន់​សម្រាប់​ការវិភាគ ដោយ​ផ្តោត​ការពិចារណា​ទៅលើ​ភាព​សម​ហេតុផល​ខាង​នយោបាយ និង​សេដ្ឋកិច្ច ជា​ឫសគល់​នៃ​ការបែងចែក​អំណាច ការដកហូត និង​ការបែងចែក​ធនធាន និង​បទបញ្ញត្តិ​គ្រប់គ្រង​ទីផ្សារ ដែល​ជះ​ឥទ្ធិពល​ទៅលើ​បំលាស់ប្តូរ​សេដ្ឋកិច្ច​បច្ចុប្បន្ន ៕

Japan ruling party warns voters against change

TOKYO (AP)– Kicking off a month of campaigning for Japan's parliament, senior ruling party lawmakers warned voters Wednesday they should not abandon the party that has governed their nation for most of the post-World War II era.

Japan's Prime Minister Taro Aso bows at the end of a press conference after

AP – Japan's Prime Minister Taro Aso bows at the end of a press conference after dissolving the lower house …

Analysts are predicting the elections for parliament's powerful lower house, to be held Aug. 30, could be disastrous for the Liberal Democratic Party, which has governed Japan with only a short break since its founding in 1955.

But in a theme likely to be repeated often in the upcoming election campaigns, several prominent ruling party lawmakers told a news conference Wednesday the opposition Democratic Party of Japan is inexperienced and cannot be trusted with control of the world's second-largest economy.

"I would welcome the DPJ to grow up to constitute one of the pillars of a two-party system," said lawmaker Kuniko Inoguchi. "But this season, this summer, they are not well prepared."

Recent opinion polls indicate many voters will defect to the opposition because of anger over Japan's economic troubles and because they do not support Prime Minister Taro Aso, who is seen as lacking in leadership and has made several gaffes since taking office last September.

Democratic Party leader Yukio Hatoyama, who polls say has a higher support rating than Aso, has vowed the elections will mark a "revolution" in Japanese politics and has said the party sees winning the polls as its "historic mission."

The DPJ favors a more independent stance from the U.S., a smaller bureaucracy and more international peacekeeping missions for Japan's military. It is also expected to try to spend its way out of the recession by funneling more money to families.

Yukari Sato, another well-known ruling party lawmaker, criticized the Democrats' reputation as big spenders who have not clarified where they would find new money.

Voters, she said, face a fundamental political question.

"Do you want conservatism? Or do you want new socialism for Japan?" she said.

Some economists have expressed similar skepticism.

"The core of the DPJ's economic policy seems to be a fantasy Robin Hood scheme, aimed at appealing to as many voters as possible," said Richard Jerram, chief economist at Macquarie Securities in Tokyo.

But voters appear to be highly dissatisfied with the status quo, and the ruling party is desperately trying to keep them from jumping ship.

Facing a revolt from within the party, Aso dissolved parliament on Tuesday and set the date for the elections. He had until October to make that call, but caved in after his party was routed in local elections last week and members of his own party threatened to dump him.

At Wednesday's news conference, the lawmakers acknowledged that the Liberal Democrats have squandered their public support, and must make a new start.

"The LDP must also restructure itself," Inoguchi said.